Participatiebeleid
In Beuningen werken de samenleving en de gemeente volop samen. De kadernota ‘Participatie in het Hart’ is hiervoor de basis. Door betere inwonersparticipatie worden inwoners gehoord, sluiten plannen beter aan bij de samenleving, neemt het wederzijds begrip toe en ook het vertrouwen. De aanpak rondom inwonersinitiatieven zorgt voor meer samenwerking in de samenleving en tussen de samenleving en de gemeente. De initiatieven zorgen voor meer saamhorigheid en leefbaarheid en zo wordt Beuningen een nog mooier plekje.
Huis van de gemeente
De noodzaak om een (ver)nieuw(d) gemeentehuis te ontwikkelen is, vanuit goed werkgeverschap en veiligheid voor inwoners/medewerkers/raadsleden, groot. Het huidige gemeentehuis is erg gedateerd. Arbo-technisch gezien voldoen we niet aan de richtlijnen voor een gezonde werkomgeving. We streven naar een bijna energieneutraal gemeentehuis in 2030. Een gemeentehuis dat ook past bij de ontwikkelingen in de samenleving, de dienstverlening die onze inwoners van de gemeente mogen verwachten en het hybride werken (concept Huis van de gemeente). Streven is te komen tot een modern kantoor dat tevens voldoet aan de hedendaagse (arbo-technisch) wensen en eisen. Uit het onderzoek van 2024 is gebleken om de herinrichting van de raadzaal te combineren met de aanpassing van het gemeentekantoor.
Bestemming Beuningen 2040
In 2026 stellen we de strategische agenda 2040 voor onze gemeente: Bestemming Beuningen op. In 2026 is deze op hoofdlijnen gereed. De nieuwe gemeenteraad krijgt dit als werkdocument mee voor de komende raadsperiode.
Dienstverleningsconcept
Bij goede dienstverlening moet de inwoner centraal staan. Dit zorgt voor meer vertrouwen in de gemeente. Ook vergroot het de eigen kracht van inwoners. Het dienstverleningsconcept beschrijft hoe deze goede dienstverlening wordt gerealiseerd. Een onderdeel hiervan is een stevige kanaalstrategie. In deze strategie staat bijvoorbeeld dat de voorkant inclusief, toegankelijk en gebruiksvriendelijk is. Daarnaast worden vijf serviceformules toegepast die onder meer eenvoudige processen en ruimte voor advies op maat omvatten. Volgens het dienstverleningsconcept wordt er ook van buiten naar binnen gewerkt. Een onderdeel hiervan is het benaderen van inwoners vanuit een ‘ja, mits’-principe.
