Programma's

2. Jeugd

Programma inhoud

Het programma Jeugd omvat de jeugdgezondheidszorg, voorschoolse educatie, kinderopvang, kinder- en jongerenwerk, algemene-, en individuele jeugdhulpvoorzieningen. Daarnaast omvat het veiligheid rondom jeugd; de aanpak huiselijk geweld, jeugdbescherming en jeugdreclassering.
De beleidsnotitie Vitaal Beuningen 2024-2028 is het lokale kader van waaruit het programma Jeugd werkt. Daarnaast is ook de Hervormingsagenda Jeugd en het Regioprogramma Jeugd kaderstellend voor de uitvoering. Een belangrijk doel is dat alle kinderen en jongeren veilig en kansrijk opgroeien in een zelfredzame leefomgeving. Zo nodig met steun, zodat zij als jong volwassene mee kunnen doen in de samenleving. We hebben extra aandacht voor kwetsbare gezinnen. Hierbij doen we wat nodig is. We zetten in op preventief, nabij en collectief aanbod, waarbij we inzetten op duurzame jeugdhulp; hoe versterken we opvoedvaardigheden of ondersteunen we jeugdigen bij het gezond opgroeien.

Aansluiting met programma 1, 3, 4 en 5
Dit programma sluit aan op de programma's Werk en Inkomen (1), Maatschappelijke Ondersteuning (3), Educatie en Welzijn(4) en Wonen (5). Kansrijk opgroeien in een zelfredzame leefomgeving tot zelfredzame jong volwassene vindt namelijk plaats binnen de brede context en overstijgt programma's.

Ambities en ontwikkelingen

  1. Hervormingsagenda Jeugd

De Hervormingsagenda Jeugd bevat een groot pakket afspraken om de jeugdzorg te verbeteren en financieel houdbaar te krijgen. Het Rijk heeft besloten gemeenten de financiën te herijken en gemeenten te compenseren voor de hogere uitgaven op jeugd voor in ieder geval 2026 en 2027. Het rijk heeft tevens de bezuinigingsopgave voor gemeenten gedempt tot 2028. Dit betekent voor Beuningen een besparing van € 1.500.000 in 2026, waarvan € 1.000.000 structureel zal worden toegekend aan de begroting.
De verwachting is dat de Eerste kamer in 2026 de wet Betere beschikbaarheid jeugdzorg vaststelt. Deze wet verplicht gemeenten om regionaal samen te werken om specialistische jeugdhulp gezamenlijk in te kopen. Wij doen dat met de regio Rijk van Nijmegen. De wet vraagt om het formaliseren van de huidige samenwerkingsovereenkomst. We onderzoeken dan met de regiogemeenten welke vorm dit krijgt; te denken valt aan een gemeenschappelijke regeling, of een centrumregeling.

  1. Regioprogramma Jeugd

We werken in de regio Nijmegen samen aan jeugdzorg met de gemeenten Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Mook en Middelaar, Nijmegen en Wijchen. De opgaven voor jeugd vragen om een stevigere sturing, zowel inhoudelijk als financieel. We professionaliseren het werkveld. Via een meerjarige regionale programmasturing richten we de jeugdhulp efficiënter in. Zo houden we het meer financieel beheersbaar. Het regioprogramma Jeugd sluit aan bij de opgaven uit de Hervormingsagenda.

  1. Aanvullend Zorg en Welzijnsakkoord (AZWA)

Het Aanvullend Zorg en Welzijnsakkoord (AZWA) is een vervolg op het Integraal Zorgakkoord (IZA) en bouwt hierop voort. Het AZWA is gericht op het versterken van de samenwerking tussen zorg- en welzijnspartijen, met extra aandacht voor preventie, mentale gezondheid, arbeidsmarktproblematiek en het verkleinen van gezondheidsverschillen. Het akkoord legt de focus op verschuiving van zorg naar gezondheid en welzijn.

  1. Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid

We ontvangen jaarlijks Rijksmiddelen voor voorschoolse educatie om onderwijsachterstanden tegen te gaan. Daarnaast subsidiëren we peuteropvang voor kinderen waarvan de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Het huidige tijdsvak voor het onderwijsachterstandenbeleid loopt van 2023 tot en met 2026. In 2026 evalueren we het huidige beleid en stellen we nieuw beleid op om onderwijskansen te vergroten en achterstanden tegen te gaan. Hierbij zal onder andere extra ingezet worden op samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs.

5. Wet school naar duurzaam werk
Voor het VSV-beleid (voortijdig schoolverlaters) gaat vanaf 1 januari  de wet Van School Naar Duurzaam Werk (onder voorbehoud van besluitvorming) van kracht met het doel om kansengelijkheid onder jongeren (tot 27 jaar) te vergroten, door hen beter te begeleiden bij de overgang van school naar werk en bij het behouden van werk.

6. Bevindingen uit de monitor
In de monitor sociaal domein, jaarrapportage 2024, hebben we een aantal ontwikkelingen en trends gezien in het sociaal domein. We maken hier de koppeling tussen de bevindingen uit de monitor sociaal domein en de begroting. We benoemen alleen de bevindingen die ook een financiële consequentie hebben.  

  • Het aantal jeugdigen met jeugdhulp neemt volgens prognoses van het Cbs toe in Nederland. De regionale cijfers geven aan dat er op dit moment een afname is in onze gemeente. Door in te gaan zetten op meer collectieve voorzieningen, verwachten we het komende jaar ook binnen de begroting te blijven.
  • Het aantal jeugdigen in verblijf neemt af; de meerderheid van de jongeren verblijft in gezinsgerichte jeugdhulp. Gezien de kleine aantallen is het moeilijk te voorspellen wat dit op budgetniveau doet. Het begrote bedrag voor verblijf blijft gehanteerd.

Jeugd

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

(bedragen x € 1.000,- ; + = voordeel, -=nadeel)

2026

2027

2028

2029

Baten

31

31

31

31

Lasten

-11.389

-11.131

-10.918

-10.953

Saldo programma excl reserves

-11.357

-11.100

-10.887

-10.921

Mutaties reserves

Dotaties

Onttrekkingen

Saldo programma incl reserves

-11.357

-11.100

-10.887

-10.921

Lasten & baten

(x € 1.000)

11.389

5,9%

31

0,0%

Deze pagina is gebouwd op 09/22/2025 11:44:33 met de export van 09/22/2025 11:35:22