Bijlagen

Ombuigingen bestaand beleid en lokale heffingen

Ombuigingen Bestaand Beleid

Programma 1 Werk en Inkomen

In het Beleidsnotitie Sociaal Domein 2024-2028 “Vitaal Beuningen” (pg. 12) staat dat we de bestaanszekerheid van inwoners in Beuningen deze coalitieperiode willen versterken. We stellen voor om dit te doen door:

  • De klavervierpas verder te ontwikkelen,
  • Samen met Berg en Dal een noodfonds op te richten,
  • De jaarlijkse subsidie aan de Voedselbank te verhogen,
  • Meer in te zetten op preventie bij schuldhulpverlening,
  • Het regionale beleidskader arbeidsmarkt 2024-2028 vast te stellen.

Met de voorstellen in het kader van de ombuigingen hebben we geprobeerd om alle bestaande regelingen efficiënter te maken maar wel zo veel mogelijk regelingen intact te houden. Dit doen we bijvoorbeeld door samen te werken met een goedkopere schuldhulpverleningspartner en de BBZ (bijstand voor zelfstandigen) realistischer te begroten. Daarnaast stellen we een vermogenstoets voor bewindvoeringskosten binnen de bijzondere bijstand voor.
Over de minimaregelingen staat in het coalitieakkoord: “De grens voor deelname aan het minimabeleid wordt op 120 % van de bijstandsnorm gesteld. We hebben en houden oog voor armoede.” Bij de voorstellen voor ‘Nieuw Beleid’ komen we hierop nog terug.
We geven de voorkeur aan de andere besparingsvoorstellen voordat we de inkomensgrenzen aanpassen. Dit geldt vooral voor de Klavervierpas, gezien het succes van deze regeling.

P1.1 Versoberen bewind voering; besparing € 50.000
Bewind voering wordt landelijk steeds meer ingezet, ook in onze gemeente. Inwoners die de kosten van bewind voering niet kunnen betalen, kunnen, als ze hiervoor in aanmerking komen, bijzondere bijstand aanvragen. Vanaf 2026 gaan wij bij verzoeken hiervoor kijken naar het inkomen en het vermogen van de aanvrager. Dit doen wij om ervoor te zorgen dat de bijzondere bijstand bij die inwoners terecht komt die de bijzondere bijstand het hardste nodig hebben. Deze kritische toets draagt ertoe bij dat op het budget van bewind voering met ingang van 2026 een bedrag van € 50.000 kan worden versoberd.   

P1.2 Instituut Bijzonder Onderzoek (IBO); btw-terugvordering; besparing € 10.000
Het IBO doet voor een aantal gemeenten onderzoek naar mogelijke gevallen van uitkeringsfraude. Het IBO onderzoekt of uitkeringen onterecht zijn uitgekeerd. Is dat het geval, dan moeten mensen het bedrag terugbetalen. Het bedrag wat jaarlijks teruggevorderd wordt varieert en is ook afhankelijk van het aantal fraudegevallen. Los van de terugvordering is ook de preventieve werking van het IBO een belangrijk aspect. Fraudeopsporing overschrijdt steeds meer domeinen en vraagt dus steeds meer specialistische kennis. Daarom is het niet wenselijk om dit binnen onze gemeente te beleggen. Het is dus niet raadzaam om op taken van IBO te bezuinigen. Het budget van IBO kan wel met € 10.000 verlaagd worden in verband met begrote BTW die we terug kunnen vorderen.

P1.3 Actualiseren budget BBZ (besluit bijstand zelfstandigen); besparing € 5.000
Het budget BBZ is bijgesteld in positieve zin; voordeel van € 5.000 kan in de begroting worden verwerkt.

Programma 2 Jeugd

Met het beleidsplan Vitaal Beuningen 2024-2028 zetten we in op een gezonde leefstijl en mentaal welbevinden. Dat doen we door te zorgen voor voldoende goed sluitende laagdrempelige ondersteuning afgestemd op de behoefte van inwoners. Specifiek voor jeugdigen zetten we onder andere in op:

  • kansrijk opgroeien;
  • het versterken van de mentale gezondheid van jongeren,
  • werken we aan de hervorming van de jeugdzorg zoals vastgesteld in de hervormingsagenda Jeugd en het Regioprogramma Jeugd.

Sterke lokale teams, voldoende (collectief) lokaal aanbod en een sterke sociale basis kunnen het jeugdhulpgebruik verminderen. Daarbij is samenwerking met belangrijke partners als jeugdgezondheidszorg, welzijn, kinderopvang en onderwijs noodzakelijk. Vanuit de Hervormingsagenda jeugd is de beweging dat met sterke lokale teams en voldoende passend toegankelijk (collectief) laagdrempelig lokaal aanbod het jeugdhulpgebruik kan worden verminderd. Daartoe willen wij onderzoeken of uitbreiding van het Sociaal Team met een jeugdpreventieteam kan zorgen voor een ‘trechtering’ van de hulpvragen, waarbij een snelle interventie en hulpverlening doorverwijzing naar de ‘zwaardere’ jeugd deels kan voorkomen met besparingen tot gevolg. Bij de presentatie van het koersdocument Hervormingsagenda Jeugd komen wij hierop terug. Bij het opstellen van de ombuigingsmaatregelen is met het voorgaande nadrukkelijk rekening gehouden.

P2.1 Verlengde jeugdhulp aanscherpen nieuwe toewijzingen; besparing € 200.000
De helft van de jeugdigen met jeugdhulp (totaal aantal 43 jeugdigen) is 18 jaar of ouder; de regeling stopt bij het bereiken van de 23-jarige leeftijd. We zien kans om sterker in te zetten op het vergroten van vaardigheden van jeugdigen om na 18 jaar zelfstandig te leven of reguliere ondersteuning te ontvangen vanuit Wmo, Beschermd Wonen of de Wet Langdurige Zorg wanneer nodig. Deze ombuiging kan leiden tot een uitzetting van het regionaal beschermd wonen product of op het budget van Wmo-begeleiding.
De verwachte besparing is jaarlijks € 200.000. Te realiseren vanaf medio 2027.

P2.2 Jeugd ggz: collectief ipv individuele hulp; besparing € 150.000
We zien een toename in gebruik van jeugd GGZ. We laten onderzoeken wie er nu gebruik maakt van de hulp en wat de hulpvragen zijn. Het doel van het onderzoek is erachter komen met welke interventies we het gebruik om kunnen buigen. We willen namelijk een beweging maken van individuele zorg naar collectief aanbod. Dit om meer preventief, voorliggend en laagdrempelig de mentale gezondheid van jeugdigen te versterken. Jeugdigen die echt gespecialiseerde hulp nodig hebben, blijven natuurlijk de benodigde zorg ontvangen. Het kan zijn dat er extra investeringen nodig zijn om tot afbouw te komen.
De verwachte besparing is jaarlijks € 150.000 vanaf medio 2028.

P2.3 Pedagogische sportcoaching van individueel naar collectief aanbod; besparing € 140.000
We zien kans om pedagogische sportcoaching voorliggend te organiseren. In plaats dat jeugdigen een individuele zorgtoekenning krijgen, kunnen zij gebruik maken van een laagdrempelig en dichtbij georganiseerd groepsgericht sportaanbod waar zij pedagogisch worden begeleid met ruimte voor individuele vragen. We onderzoeken hoe en wie dit aanbod in onze gemeente kan realiseren. De buurtsportcoaches krijgen hierbij een rol. Naast sport en bewegen zetten we ook in op mentale gezondheid en een gezonde leefstijl. De verwachte besparing is jaarlijks € 140.000. Te realiseren vanaf medio 2027.

P2.4 Aframen Persoonsgebonden Budget (PGB) jeugd; vermindering € 70.000
We zien een afname van het gebruik van een PGB. Hierdoor ontstaat ruimte op het budget. We zien kans in het afschalen van het budget voor PGB ten gunste van Zorg in Natura (Zin). Door de nieuwe aanbesteding zien we dat meer zorg vanuit zorg in natura afgenomen kan worden en er minder pgb noodzakelijk zijn. De keuzevrijheid om toch voor een pgb te kiezen blijft bestaan. De ervaring leert wel dat zorgvragers de administratieve zaken rondom een pgb ondanks ondersteuning als belastend ervaren. De verwachte structurele vermindering van het budget is € 70.000.

P2.5 Budget peuteropvang aframen; besparing € 62.000
De subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie is per 1 januari 2025 aangepast. Hierdoor gaan er minder middelen naar de peuteropvangaanbieder. Het geraamde budget voor de peuteropvang kan derhalve naar beneden worden bijgesteld.  

P2.6 Financiering activiteiten onderbrengen bij Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB); besparing € 52.000
De thans gesubsidieerde activiteiten peuteropvang zoals de peutermonitor, de subsidie voor het jonge kind en de kosten van de pedagogische coach kunnen ondergebracht worden bij de specifieke Rijksuitkering Onderwijs Achterstanden Beleid. De reikwijdte van deze Rijksuitkering is onlangs uitgebreid en het budget voor onze gemeente is toegenomen. Hierdoor kunnen wij deze uitgaven ten laste brengen van de Rijksuitkering en deze drukken dan niet meer op onze begroting.

P2.7 Zorg voor leerlingen speciaal basisonderwijs Klavervier van individueel naar collectief; besparing € 50.000
Binnen het product specialistische begeleiding zien wij mogelijkheden de zorg voor leerlingen van het speciaal basisonderwijs Klavervier collectief aan te bieden en te financieren via de school. In plaats dat ieder kind een eigen individuele zorgbeschikking krijgt voor een eigen zorgverlener, wordt de zorg schoolbreed georganiseerd. Individuele kinderen blijven de zorg krijgen die zij nodig hebben. De collectieve aanpak zorgt voor minder verschillende hulpverleners in de klas en verlaagt de administratieve lasten voor ouders, aanbieders en gemeente.  Dit past bij de regionale en lokale opdracht om jeugdhulp- en onderwijszorgmiddelen te bundelen. Deze ombuiging levert een besparing op van € 50.000. De besparing kan gerealiseerd worden in 2027.

P2.8 Bijstellen bijdrage aan Maartenschool; besparing € 25.000
De bijdrage aan de Maartenschool (regionale regeling) kan met €25.000 worden afgeraamd in verband met een betere afstemming en beperkte terugloop van het aantal kinderen uit Beuningen met zorgvraag.

P2.9 ROB bezuinigingen; besparing € 15.541
Het Regionaal Inkoop Bureau Zorg (ROB) draagt onder meer zorg voor regionale inkoop van de benodigde zorg voor WMO en de Jeugd en contracteert de aanbieders. Zij onderhandelt namens de regiogemeenten over de tarieven en monitoren het gebruik en de budgetten. De financiële vooruitblik op de begroting 2026 laat een structurele besparing van 6,3% zien. Hierin is gerekend met de verdeelsleutel van 2025, omdat die van 2026 nog niet bekend is. Voor Beuningen betekent dit bovengenoemd bedrag. De definitieve vaststelling van de begroting vindt eind 2025 plaats.

Programma 3 Maatschappelijke ondersteuning

Met de beleidsnotitie sociaal domein Vitaal Beuningen 2024-2028 willen we stappen blijven zetten in de richting van een gezonde gemeente met vitale inwoners in een aantrekkelijke woonomgeving; met een sterke sociale basis en een sociaal hart. Waarbij iedereen kan meedoen in en aan onze inclusieve samenleving. We gaan uit van eigen mogelijkheden, het omkijken naar elkaar en iets voor een ander betekenen. En doen wat nodig is door te blijven bouwen aan de basis, zodat er genoeg voorzieningen zijn die ondersteuning bieden, zoals vanuit stichting Perspectief, MEE en Sterker Sociaal Werk, maar ook informatievoorziening vanuit het platform Beuningen Samen. En zeker in het geval inwoners dit niet op eigen kracht kunnen. Onze voorzieningen moeten toegankelijk, betaalbaar en kwalitatief goed zijn.
Met de ombuigingsvoorstellen in programma 3 sluiten we goed aan bij ons beleid, omdat we oog hebben voor de eigen (on)mogelijkheden van inwoners, scherp kijken naar de juiste financieringsstroom van hulp & realistisch begroten en in contact met onze partners in het veld keuzes maken hoe onze sociaal basis zo goed mogelijk aansluit op de behoeften van onze inwoners.

P3.1 Bijstellen bedrag doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN) ; besparing € 141.912
Het doelgroepenvervoer in deze gemeenschappelijke regeling van 18 deelnemende gemeenten omvat het Wmo-vervoer, het jeugdwetvervoer en (het grootste aandeel) het leerlingenvervoer. In vergelijking met de regio-gemeenten blijven onze uitgaven achter. Verondersteld mag worden dat de lokale voorziening Buurtvervoer van Perspectief een aanzienlijk deel van het Wmo-vervoer verzorgt. Dit verklaart het lagere gebruik van de DRAN voor het Wmo-vervoer. Op basis van de meest recente kwartaalcijfers kunnen we de budgetten van DRAN bijstellen.
De bijstelling van de budgetten levert een besparing op van € 127.885 in 2026 oplopend naar € 151.912 vanaf 2028.

P3.2 Gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD); besparing € 85.901
De GGD heeft een aantal ombuigingen  uitgewerkt. Het algemeen bestuur van de GGD heeft in maart 2025 besloten over een ombuigingsscenario.  De GGD voert hiermee besparingen door op onderdelen die geen tot beperkt (volksgezondheid-) risico’s inhouden voor inwoners aangevuld met een besparing op de JGZ. Dit levert een besparing voor Beuningen van jaarlijks € 74.970. Verder levert bijstelling van de verdeelsleutel voor uniforme taken (aantal inwoners) een voordeel voor Beuningen op van € 10.931.
In totaal bedraagt het voordeel € 85.901.

P3.3 Verminderde vraag, striktere toewijzing kortdurend verblijf; besparing € 25.000
Het budget voor kortdurend verblijf (weekend verblijf/logeren) kan met € 25.000 worden verminderd. Dit heeft te maken met enerzijds een verminderde vraag en anderzijds een striktere toewijzing van de voorziening.

Programma 4 Welzijn en Educatie

Met het beleidsplan Vitaal Beuningen 2024-2028 en het sport- en cultuurbeleid richten we ons op het bevorderen van actieve deelname aan de Beuningse samenleving. Het vergroten van het mentaal welbevinden van onze inwoners en het stimuleren van een gezonde leefstijl staan hierbij centraal. We realiseren dit onder andere door samen te werken met scholen en andere culturele instellingen om de cultuureducatie en muziekonderwijs te versterken. Daarnaast bieden we laagdrempelig beweeg- en sportaanbod voor kwetsbare groepen en ondersteunen we verenigingen en stichtingen bij beleidsvraagstukken. Met de voorgestelde ombuigingsmaatregelen blijven de belangrijkste uitgangspunten van het beleidsplan grotendeels behouden, zodat we onze doelstellingen op een verantwoorde manier kunnen realiseren.

Sport

P4.1 Uniek-sporten dekken vanuit SPUK-regeling Sport; besparing € 9.000
Uniek-sporten is een regeling bedoeld voor het mogelijk maken van sporten voor mensen met een beperking. Vanaf 2026 is het mogelijk deze kosten ten laste te brengen van de Rijksregeling Sport, waardoor dit bedrag niet meer op de gemeentebegroting drukt.

P4.2 Uitstellen fitparcours; besparing € 3.375
Vijf jaar geleden is door de raad besloten om een fitparcours te realiseren. Er is voor gekozen om het fitparcours en later ook nog een basketbalveldje samen met het nieuw te bouwen zwembad te realiseren. Wanneer deze realisatie plaats gaat vinden is dus afhankelijk van de besluitvorming van het nieuwe zwembad.  Er is hiervoor wel een toezegging richting de hardloopvereniging gedaan. Het is op dit moment ook niet verstandig om het fitparcours aan te leggen, omdat op dezelfde locatie het zwembad wordt gebouwd. De aanleg van het zwembad vereist zwaar materieel waardoor het parcours beschadigd kan raken en opnieuw moet worden aangelegd.

Welzijnswerk Beuningen   

P4.3 Stoppen met subsidiëren MBvO (meer bewegen voor ouderen); besparing € 62.000
Deze activiteit betreft sportgroepen voor senioren, waaronder yoga, stoelgym en rollatorgym. De organisatie wordt door Perspectief uitgevoerd met ZZp’ers.  De verwachting is dat de meeste groepen zelfstandig door kunnen, waarbij de kosten voor de deelnemers kunnen toenemen. Verzelfstandiging voor groepen als ‘stoelgym/rollatorgym’ kan lastiger zijn. Er kan onderzocht worden of dat via SPUK-GALA in het kader van Valpreventie bekostigd kan worden. Overigens is deze ombuigingsmaatregel in lijn met de uitkomst van de evaluatie, waarin gesteld wordt dat Perspectief zich meer dient te richten op het aanjagen van activiteiten en minder ‘zelf doen’.

Onderwijs

P4.4 Versoberen op Zorg Advies Team primair onderwijs; besparing € 10.000
Wij zien in samenspraak met het schoolbestuur mogelijkheden om de gemeentelijke bijdrage voor intern begeleiders bij zorgvragen te verlagen zonder de daadwerkelijke zorgverlening tekort te doen.

Bibliotheek/cultuur/ muziek/ kunst

P4.5 Versoberen kunstfondsbudget; besparing € 40.000
Wij stellen voor het kunstfondsbudget terugbrengen van € 55.000 naar € 15.000. Wij realiseren ons dat dit het minimum is, noodzakelijk voor onderhoud en instandhouding de huidige kunstwerken en voor het zichtbaar maken van de kunstwerken en het erfgoed voor inwoners en bezoekers. Gemeente Beuningen bezit veel en hoogwaardige kunst in de buitenruimte en neemt daarmee regionaal en zelfs landelijk een bijzondere positie in. Als het kunstfonds tot een minimum wordt teruggebracht, moet de rol van de huidige kunstcommissie opnieuw worden beoordeeld. Besparing € 40.000. Wel gaan wij onderzoeken of bij toekomstige grote bouwprojecten afspraken gemaakt kunnen worden met de ontwikkelaar om bij te dragen in een kunstproject op die locatie.

Toerisme en evenementen

P4.6 Stopzetten subsidiering RBT KAN; besparing € 20.000
Het college heeft inmiddels besloten per 1-1-2026 uit te treden uit de GR van de RBT KAN. Effectuering van dit besluit is voorzien in 2027. Onderzocht wordt hoe en op welke wijze kan worden voorzien in de toeristische doorontwikkeling in samenspraak met de regio. Het restant budget van €25.000 wordt hiervoor gereserveerd. Een deel van dit budget moet ook behouden blijven voor de lokale toeristische infrastructuur zoals wandelpaden en fietsroutes.

P4.7 Versoberen representatie bestuur; besparing € 6.000
Wij zien mogelijkheden om op de representatieve taken van het bestuur een versobering toe te passen die recht doet aan de gevoelde noodzaak om over de hele linie een pas op de plaats te maken.

Openbare ruimte

P4.8 Lagere frequentie maaien vanaf 2029; besparing € 50.000
Lagere frequentie maaien geeft een indicatieve besparing van € 50.000.
Voor het nieuwe maaibestek (wat ingaat in 2026) nemen we het laaghangend fruit al mee. Zo beperken we maaien en afvoeren Van Heemstraweg van 3x naar 2x. Het maaien van een aantal gazons brengen we terug van 24x maaien naar 8x. Verdere verlaging van de frequentie van het maaien nemen we mee gedurende de looptijd van het nieuwe bestek, en binnen de wettelijke mogelijkheden (standaard RAW-bepalingen). Uiteraard houden wij rekening met de verkeersveiligheid en is minder maaien alleen daar uitvoerbaar waar het kan.

P4.9 Openbaar groen diverse maatregelen; besparing € 26.500
Met diverse maatregelen kunnen we vanaf 2026 € 26.500 besparen:

  • Minder bestrijden van de Duizendknoop levert € 10.000 op (huidige budget € 30.000). We blijven bestrijden en invulling geven aan onze zorgplicht, maar trager dan voorzien. Deze ombuiging is te realiseren met aanvaardbaar risico: we behouden budget voor bestrijding en voldoen dus aan onze zorgplicht. De kans op acute schade aan riool schatten we niet hoog in (ter illustratie: er staan vele duizenden bomen op of bij riool t.o.v. zo’n 10-20 duizendknoopgroeiplaatsen). Maar mocht dit gebeuren is er budget voor een dergelijk incident vanuit rioolbeheer.
    Mogelijk leidt minder bestrijden wel tot klachten.
  • Boomspiegels niet meer schoffelen maar 2x per jaar afmaaien en minder maaien openbare obstakels, levert samen een bezuiniging op van indicatief € 6.000.
    Maaien in plaats van schoffelen is beter voor de boom. Dit past ook binnen de visie van het boombeheerplan. Minder maaien openbare obstakels (rondom bomen en lichtmasten in buitengebied en parken) doen we dan nog maar 1x per jaar (nu 2x).  Brandkranen blijven we op huidige manier doen (i.v.m. veiligheid).
    Het minder maaien geeft wel een rommeliger aanblik en leidt mogelijk tot klachten.
  • Minder onderhoud Vierdaagse Route levert € 7.000 op.  We beheren vanaf 2026 op B-niveau. De extra onderhoudsronde hoeft dan niet meer. Bovendien voorkomen we irritatie bij sommige inwoners dat de Vierdaagse Route beter wordt onderhouden dan de wijken.
  • Minder rotoreggen op het strand (4x i.p.v. 8x per jaar), levert een besparing op van € 3.500. De Beuningse Plas is geen zwemwater. Daarnaast worden deze zandstranden nauwelijks gebruikt. Door minder te eggen (en dus niet helemaal te stoppen), voorkomen we wel houtige opslag. Deze maatregel hangt samen met maatregel P5.5 ‘Niet meer uitvoeren van de monitor Beuningse Plas’.

Programma 5 Omgeving

Dit programma heeft betrekking op de woningbouw en de inrichting van de openbare ruimte. Wij hebben de ambitie om een gemeente te zijn waar het fijn wonen en werken is. De focus ligt nadrukkelijk op de woningbouwambities en een antwoord te vinden op de grote lokale en regionale woningbouwbehoefte. Daarbij dient rekening gehouden te worden met de ontwikkelingen op het gebied van het klimaat, duurzaamheid maar ook stikstof.
Met de voorgestelde ombuigingsmaatregelen kunnen we onze doelen blijven realiseren zonder hieraan te grote concessies te hoeven doen.

P5.1 Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN), strakker begroten; besparing € 148.728
Het budget ODRN bestaat uit wettelijke basistaken en plustaken. Op de plustaken kan gemeente Beuningen onafhankelijk van regionale besluitvorming keuzes maken. Na onderhandelingen met ODRN komt het bedrag voor 2026 uit op € 2.229.387. Daarvoor hebben wij het volledige werkprogramma doorgespit. De bezuiniging komt tot stand doordat we strakker zijn gaan begroten. We zien dat de budgetten voor de ODRN te ruim zijn. We hebben geen taken geschrapt. Het regionaal uitvoeringsprogramma is in stand gehouden.

P5.2 Versoberen budget omgevingsplannen; besparing € 25.000
Op de kostenplaats omgevingsplannen is een structureel bedrag van € 35.000 begroot. Dit is het algemene budget voor het wijzigen van omgevingsplannen. Afgelopen jaren is dit budget maar voor ongeveer € 10.000 benut.
Op dit budget zit ruimte van structureel € 25.000. Met een verlaging van € 25.000 resteert een budget van € 10.000. Hiermee kunnen we jaarlijks een veegplan opstellen. Voor elke aanvullende wijziging van het omgevingsplan moet separaat budget gevraagd worden of we boeken de kosten ten laste van het project. Dan worden de kosten verrekend met de betreffende projectontwikkelaar.

P5.3 Halveren budgetten woningbouwvernieuwing en woonvisie; besparing € 12.500
Voor woningvisie ramen we structureel € 25.000. De woonvisie is in 2024 gemaakt en hoeft niet jaarlijks geactualiseerd te worden. We kunnen dit budget daarom halveren.
Mocht er een actualisatie of een nieuwe visie nodig zijn, zullen we daarvoor budget aanvragen.

P5.4 Planschades altijd uit initiatieven betalen, te betalen door externe ontwikkelaars; besparing € 18.000
Het budget voor planschades en nadeelcompensatie bedraagt structureel € 23.000. In afgelopen jaren (2023 en 2024) is dit budget niet ingezet. Op dit budget kunnen we € 18.000 bezuinigen. Met het resterende budget van € 5.000 beperken we ons dan tot de behandeling van gemiddeld één planschade per jaar. Dat is sober gezien de woningbouwambitie en het transitieplan (extra huurwoningen en huisvesting Oekraïners). Zijn er meer planschades? Dan zullen we daarvoor extra budget moeten vragen.

P5.5 Niet meer uitvoeren van de monitor Beuningse Plas als zwemwater; besparing € 10.000
Het niet meer uitvoeren van de jaarlijkse monitor Beuningse Plas levert een besparing op van structureel € 10.000.  De ontzanding van de Beuningse Plas loopt nog een aantal jaren door. Daarnaast is de Beuningse Plas niet als zwemwater bedoeld. Deze maatregel hangt samen met maatregel P4.9 ‘Minder rotoreggen op het strand’.

P5.6 Versoberen samenwerking Schone Lucht Akkoord; besparing € 7.500
Voor de samenwerking Schone Lucht Akkoord (SLSA) is structureel € 30.000 geraamd.
Het gaat om een samenwerking met deze betrokken partijen: Rvo, gemeente Nijmegen, ministerie van Infrastructuur en de provincie.
Afschaffen van dit budget betekent dat we ons terugtrekken uit het SLA. Dat is onverstandig want de luchtkwaliteit is vanwege TPN-West en onze snelwegen een maatschappelijk en politiek item. Zeker in Weurt. Bovendien zet beëindigen de samenwerking met Nijmegen onder druk op dit thema. Wel kan het budget met € 7.500 worden verlaagd.

P5.7 Adviesbudget milieuvraagstukken verlagen; besparing € 11.000
Het adviesbudget voor milieuvraagstukken bedraagt structureel € 22.000.  Hiermee betalen we kosten van onderzoek/rapportage/advisering nodig in een specifieke situaties, denk hierbij aan zandwinningen en luchtkwaliteit. Bij complexen zaken waarvoor de kennis intern niet kennis aanwezig is, zijn we aangewezen op externe expertise. Het gaat in het kader van de Wet milieubeheer om een wettelijke verplichting die we niet kunnen verzaken.

In 2023 en 2024 is ongeveer voor 50% ingezet. We stellen voor dit budget te versoberen. Dat betekent dat we minder snel extern advies kunnen inwinnen. Mocht het budget niet toereikend zijn, zullen we binnen de begroting een oplossing moeten zoeken dan wel aanvullend budget moeten vragen.

P5.8 Bushalte Ooigraaf; besparing €5.000
Het college heeft bij het besluit over de on hold activiteiten en investeringen besloten dat deze investering mag komen te vervallen. Het investeringsbedrag van € 40.000 was begroot n.a.v. raadsvragen (UI23.00372) om onderzoek te kunnen doen naar OV (openbaar vervoer, bus) in (nieuw) Ewijk. Dit wordt integraal opgepakt met de nieuwe zuidelijke ontsluiting in Ewijk zuid, waarvan het realiseren van een OV-verbinding onderdeel is. Hiervoor zijn al budgetten vanuit de woningbouw Ewijk zuid beschikbaar en onderzoeken worden al deels uitgevoerd.

P5.9 Optimalisatie fietsverbinding Beuningen Wijchen; besparing € 4.500
Dit project staat nog open en is nog gestoeld op oud beleid. Er is ook geen voorbereiding voor dit project. Als wegbeheer het weggedeelte Wilhelminalaan tussen de Ficarystraat en de Elsenpas grootschalig moet vernieuwen, dan zouden we hier een fietsstraat-profiel willen neerleggen. Dit weggedeelte is de komende jaren nog niet aan vervanging toe. Voor nu kunnen we dit afstellen.

P5.10 Budget subsidie monumenten bijstellen; besparing € 15.000  
Wij overwegen het budget van het Monumentensubsidie naar beneden bij te stellen met een bedrag van € 15.000. Het huidige budget bedraagt € 35.000. Jaarlijks wordt gemiddeld door 5 eigenaren van monumenten een subsidieverzoek gedaan, een beperkt aantal. Met een gemeentelijk budget van € 20.000 kunnen redelijkerwijs de aanvragen van gemeentelijke monumenteigenaren bediend worden zonder dat er aanvragen afgewezen moeten worden omdat er geen budget is. De monumentensubsidie is een belangrijk instrument om draagvlak te creëren bij de aanwijzing van monumenten. De mogelijkheid om aanvullend provinciaal budget voor monumenten te verwerven blijft bij de instandhouding van het Monumentensubsidie overeind.

Programma 6 Openbare orde en veiligheid

Dit programma heeft betrekking op het integrale veiligheidsbeleid waarin de gemeente een regierol vervuld. Politie, justitie, de veiligheidsregio en de samenleving zijn onze partners. Het programma kent geen ombuigingsmogelijkheden omdat nagenoeg alle (beperkte) middelen in de personele invulling van de regierol zitten.

Programma 7 Bestuur en algemene ondersteuning

Dit programma heeft betrekking op het gemeentebestuur en de ambtelijke organisatie. Ook automatisering en de huisvesting van het gemeentelijk apparaat behoort tot dit programma. Met name op het gebied van de bedrijfsvoering (ambtelijke capaciteit) wordt met het oog op de ombuigingen een pas op de plaats gemaakt.

P7.1 Bezuinigingen op de personele begroting; besparing € 373.500
Met diverse maatregelen kunnen we in totaal € 373.500 op de personele begroting bezuinigingen:

  • Bezuinigingen nav strategische personeelsplanning € 223.500
    In 2024 heeft het managementteam een doorkijk gemaakt naar de strategische personeelsplanning voor 2025 en verder. In verband met FPU zijn er een aantal taken herverdeeld. Gezien de ombuigingen is ervoor gekozen deze met de kennis van nu niet in te vullen. Bij de afdeling informatie en bedrijfsvoering was er 1 formatieplaats per abuis blijven staan. De adviseur is vervangen door een woordvoerder en is dubbel verwerkt in de begroting. Dit is in de begroting 2025 gecorrigeerd.
  • Projectleider openbare ruimte € 68.000 en medewerker beleidsuitvoering III € 82.000
    Dit betreft formatie voor een projectleider openbare ruimte en medewerker beleidsuitvoering III. Deze twee functies hebben we in een eerdere begroting vastgesteld, maar tot op heden niet ingevuld. Bij beide functies hebben we te maken met onregelmatige werkzaamheden (piekbelasting) die moeilijk structureel op te vangen is. Mocht het nodig zijn, dan zullen we de pieken met incidentele capaciteit opvangen.

P7.2 Ruimte op budget Groene Metropool Regio (GMR); besparing € 50.000
Het begrotingsbedrag van GMR van € 306.000 bestaat uit een bijdrage aan GMR voor 2025 van € 253.000 (€ 10,05 per inwoner) en uit een vergoeding BTW van afgerond € 50.000.

De GMR kan zelf de BTW niet compenseren en brengt deze bij de deelnemende gemeenten in “rekening”. Gemeenten kunnen deze BTW via het BTW Compensatiefonds terugvorderen. Daarom zijn dit voor onze gemeente geen kosten. Dit kan uit de begroting worden gehaald

P7.3 Ombuigingen Groene Metropool Regio (GMR); besparing € 31.763
Het AB van GMR heeft het DB opdracht gegeven om voor 2026 e.v. met een meerjarig integraal voorstel te komen om kosten te besparen zodat de bijdrage van de gemeenten aan de regionale samenwerking kan worden verminderd. Het DB heeft hieraan gevolg gegeven en heeft het AB van GMR op 27 november 2024 een pakket ombuigingsmaatregelen voorgelegd. Deze leiden tot een besparing op de bijdrage 2026 van 7%. Voor de gemeente Beuningen gaat het om € 31.763. Er wordt onder andere bezuinigd op de ondersteuning van de agendacommissie en verder op diverse kleine projecten.  We gaan er vooralsnog vanuit dat deze besparingen structureel zijn, maar dat is nog niet helemaal zeker. We gaan ervan uit dat de GMR-begroting 2026 duidelijkheid hierover geeft.

P7.4 Verduurzaming gemeentehuis (al onderdeel van onderhoudsbeheerplan); besparing € 8.060
Er is het voornemen om de gevel en het dak van de bestuursvleugel te verduurzamen. De middelen voor de verduurzaming zijn al meegenomen in het onderhoudsbeheerplan dat in februari 2025 op de raadsagenda staat. Als hiermee ingestemd wordt, hoeft het budget hiervoor dus niet nogmaals meegenomen te worden in de investeringsagenda en kan komen te vervallen.

Programma 9 Overige eigen middelen

Onder dit programma vallen de uitgaven op het gebied van economie, toerisme en recreatie maar ook grondexploitaties en diverse belastingen, niet zijnde de OZB, maar toeristen-, forensen- en hondenbelasting. De heffingen en belastingen worden in een apart voorstel nader beschouwd. De voorgestelde ombuigingsmaatregelen hebben betrekking op een versobering van het aanbod.

P9.1 Versoberen van het werk/projectenbudget Economische Zaken; besparing € 18.000
Wij zien mogelijkheden om het werk/projectenbudget voor Economische Zaken te halveren. Het budget wordt met name ingezet voor kortdurende projecten en stimuleringsactiviteiten voor ondernemend Beuningen. Daarnaast wordt het jaarlijks business event waar ondernemers in het zonnetje worden gezet hieruit betaald. Door de opzet en uitvoering van dit event te versoberen is een besparing van het budget mogelijk.

Ombuigingen bestaand beleid

Bedragen in €

2026

2027

2028

2029

P1.1

Versobering bewindvoering

50.000

50.000

50.000

50.000

P1.2

Instituur Bijzonder Onderzoek (IBO) BTW terugvordering

10.000

10.000

10.000

10.000

P1.3

Actualiseren budget BBZ (besluit bijstand zelfstandigen)

5.000

5.000

5.000

5.000

P2.1

Verlengde jeugdhulp met verblijf aanscherpen nieuwe toewijzingen

-

100.000

200.000

200.000

P2.2

Jeugd ggz: collectief ipv individuele hulp

-

75.000

150.000

150.000

P2.3

Pedagogische sportcoaching van individueel naar collectief aanbod

-

70.000

140.000

140.000

P2.4

Aframen Persoonsgebonden Budget (PGB)-jeugd budget

70.000

70.000

70.000

70.000

P2.5

Budget peuteropvang aframen

62.000

62.000

62.000

62.000

P2.6

Financiering activiteiten onderbrengen bij Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB)

52.000

52.000

52.000

52.000

P2.7

Zorg voor leerlingen speciaal basisonderwijs..

-

50.000

50.000

50.000

P2.8

Bijstellen bijdrage aan Maartenschool

25.000

25.000

25.000

25.000

P2.9

ROB bezuinigingen

15.541

15.541

15.541

15.541

P3.1

Bijstellen bedrag doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN)

127.885

140.444

141.912

141.912

P3.2

Gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD)

85.901

85.901

85.901

85.901

P3.3

Verminderde vraag, striktere toewijzing kortdurend verblijf

25.000

25.000

25.000

25.000

P4.1

Uniek-sporten dekken vanuit SPUK regeling Sport

9.000

9.000

9.000

9.000

P4.2

Uitstellen fitparcours

3.375

3.375

3.375

3.375

P4.3

Stoppen met subsidiëren MBvO (meer bewegen voor ouderen)

20.000

40.000

62.000

62.000

P4.4

Versoberen op Zorg Advies Team primair onderwijs

10.000

10.000

10.000

10.000

P4.5

Versoberen kunstfonds budget

40.000

40.000

40.000

40.000

P4.6

Stopzetten subsidiering RBT KAN

-

20.000

20.000

20.000

P4.7

Versoberen representatie bestuur

6.000

6.000

6.000

6.000

P4.8

Lagere frequentie maaien vanaf 2029

-

-

-

50.000

P4.9

Openbaar groen: diverse maatregelen

26.500

26.500

26.500

26.500

P5.1

Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN), strakker begroten

148.728

148.728

148.728

148.728

P5.2

Versoberen budget omgevingsplannen

25.000

25.000

25.000

25.000

P5.3

Halveren budgetten woningbouwvernieuwing en woonvisie

12.500

12.500

12.500

12.500

P5.4

Planschades altijd uit initiatieven betalen.

18.000

18.000

18.000

18.000

P5.5

Niet meer uitvoeren van de monitor Beuningse plas als zwemwater

10.000

10.000

10.000

10.000

P5.6

Versoberen samenwerking Schone Lucht Akkoord

7.500

7.500

7.500

7.500

P5.7

Adviesbudget milieuvraagstukken verlagen

11.000

11.000

11.000

11.000

P5.8

Bushalte Ooigraaf

5.000

5.000

5.000

5.000

P5.9

Optimalisatie fietsverbinding Beuningen-Wijchen

4.500

4.500

4.500

4.500

P5.10

Budget subsidie monumenten bijstellen

-

15.000

15.000

15.000

P7.1

Bezuinigingen op de personele begroting

373.500

373.500

373.500

373.500

P7.2

Ruimte op budget Groene Metropool Regio (GMR)

50.000

50.000

50.000

50.000

P7.3

Ombuigingen Groene Metropool Regio (GMR)

31.763

31.763

31.763

31.763

P7.4

Verduurzaming gemeentehuis (al onderdeel van onderhoudsbeheerplan)

8.060

8.060

8.060

8.060

P9.1

Versoberen werk/projectenbudget Economische Zaken

9.000

18.000

18.000

18.000

Totaal alle programma's

1.357.753

1.729.312

1.997.780

2.047.780

Lokale heffingen

Tariefverhoging bouwleges
De inkomsten uit titel 2 Omgevingswet zijn grotendeels afkomstig uit activiteiten met betrekking tot bouwwerken. Voor de inkomstenverhoging hebben we ons daarom gefocust op artikel 2.5 (de bouwtechnische toets) en artikel 2.6 (de ruimtelijke toets). De leges worden hier gebaseerd op een percentage van de bouwkosten. In 2024 zijn we overgaan naar de omgevingswet. Hierbij hebben we samen met de buurgemeenten Heumen en Berg & Dal de staffel van de bouwkosten gebaseerd op het VNG-model. In onderstaande tabel is de gehanteerde staffel weergegeven met de bijbehorende huidige tarieven  

Artikel 2.5

Bouwkosten

Huidig tarief

2.5.1.a

€ 0 tot € 25.000:

1,00%

2.5.1.b

€ 25.000 tot € 50.000:

1,32%

2.5.1.c

€ 50.000 tot € 200.000:

1,01%

2.5.1.d

€ 200.000 tot € 2.500.000

1,01%

2.5.1.e

€ 2.500.000:

1,01%

Artikel 2.6

Bouwkosten

Huidig tarief

2.6.1.a

€ 0 tot € 25.000:

1,71%

2.6.1.b

€ 25.000 tot € 50.000:

2,24%

2.6.1.c

€ 50.000 tot € 200.000:

1,71%

2.6.1.d

€ 200.000 tot € 2.500.000

1,71%

2.6.1.e

€ 2.500.000:

1,71%

Correctie van verloop
Zoals uit bovenstaande tabel valt op te merken worden de leges relatief hoger naarmate de bouwsom hoger wordt, maar loopt het vanaf € 50.000 weer terug naar beneden. Dit is een gevolg van de omslag van de oude staffel (vóór de omgevingswet) naar de nieuwe staffel volgens het VNG-model, uitgaande van behoud van opbrengsten. Het percentage behorend bij de bouwkosten tussen €25.000 en €50.000 is hierbij een dissonant. Het is gebruikelijker dat de percentages een degressief verloop kennen omdat de werkzaamheden die samenhangen met de aanvraag niet evenredig oplopen met de bouwkosten (integendeel). We willen deze gelegenheid aangrijpen om de percentages te “corrigeren” naar een degressief verloop. Als we uitgaan van gelijke legesopbrengsten komen we tot het volgende voorstel

Artikel 2.5

Bouwkosten

Huidig tarief

Gecorrigeerd tarief

2.5.1.a

€ 0 tot € 25.000:

1,00%

1,08%

2.5.1.b

€ 25.000 tot € 50.000:

1,32%

1,08%

2.5.1.c

€ 50.000 tot € 200.000:

1,01%

1,06%

2.5.1.d

€ 200.000 tot € 2.500.000

1,01%

1,03%

2.5.1.e

€ 2.500.000:

1,01%

1,00%

Artikel 2.6

Bouwkosten

Huidig tarief

Gecorrigeerd tarief

2.6.1.a

€ 0 tot € 25.000:

1,71%

1,85%

2.6.1.b

€ 25.000 tot € 50.000:

2,24%

1,83%

2.6.1.c

€ 50.000 tot € 200.000:

1,71%

1,80%

2.6.1.d

€ 200.000 tot € 2.500.000

1,71%

1,75%

2.6.1.e

€ 2.500.000:

1,71%

1,70%

Zoals uit bovenstaande tabel valt op te merken is bij de lagere bouwsommen een beperkte verhoging noodzakelijk om een degressief verloop te realiseren. Voor een gemiddelde aanvraag gaat het bij deze categorie om enkele euro’s verhoging.
Opbrengstenverhoging van 20%

Om te komen tot een opbrengstenstijging van 20% hebben we een verhoging toegepast op de gecorrigeerde tarieven. Op basis van de aanvragen uit het verleden hebben we uitgerekend welke stijging noodzakelijk is om te komen tot een opbrengstenstijging van 20%. Om de lastenverzwaring te leggen bij de aanvragers voor wie de legeskosten een beperkt aandeel vormt van de totale kosten van de bouwactiviteit stellen we voor één uitzondering te maken voor het degressief verloop. We stellen voor om de laatste categorie (van 2,5 miljoen en hoger) bovenmatig te verhogen zodat de aanvragen met lagere bouwkosten gedeeltelijk worden ontzien. We komen dan tot onderstaand voorstel. De meeropbrengst bedraagt dan jaarlijks € 142.000

Artikel 2.5

Bouwkosten

Huidig

Gecorrigeerd

Nieuw

2.5.1.a

€ 0 tot € 25.000:

1,00%

1,08%

1,27%

2.5.1.b

€ 25.000 tot € 50.000:

1,32%

1,08%

1,26%

2.5.1.c

€ 50.000 tot € 200.000:

1,01%

1,06%

1,24%

2.5.1.d

€ 200.000 tot € 2.500.000

1,01%

1,03%

1,21%

2.5.1.e

€ 2.500.000:

1,01%

1,00%

1,24%

Artikel 2.6

Bouwkosten

Huidig

Gecorrigeerd

Nieuw

2.6.1.a

€ 0 tot € 25.000:

1,71%

1,85%

2,16%

2.6.1.b

€ 25.000 tot € 50.000:

2,24%

1,83%

2,14%

2.6.1.c

€ 50.000 tot € 200.000:

1,71%

1,80%

2,11%

2.6.1.d

€ 200.000 tot € 2.500.000

1,71%

1,75%

2,05%

2.6.1.e

€ 2.500.000:

1,71%

1,70%

2,09%

Maximum
Om de bovenmatige stijging van grotere projecten (met hogere bouwkosten) te verzachten stellen we voor een maximum te heffen leges in te voeren van:

  • Artikel 2.5: € 200.000
  • Artikel 2.6: € 300.000

Kabels en Leidingen
Leges voor Kabels en leidingen worden betaald door de volgende partijen: Liander (energie), Vitens (water) en telecomproviders (glasvezel).
Met een kostendekkendheid van 33% zijn er mogelijkheden de tarieven te verhogen. Een tariefsverhoging is ook goed te motiveren, want de energietransitie, uitbreiding van het energienetwerk en de zorg voor toekomstige drinkwatervoorziening vragen om steeds meer inzet van gemeente Beuningen.
We stellen daarom voor vanaf 2026 een aantal tariefaanpassingen van gemiddeld + 30% door te voeren. Dat levert extra inkomsten op van indicatief € 26.000. Tariefsaanpassing zorgt voor hogere kosten voor met name Liander en Vitens. Het is de verwachting dat deze partijen de kosten via tarieven op de burger zullen afwentelen.
Daarnaast is er een te laag begrote omzet voor kabels en heffingen. Deze is meerjarig begroot op € 30.000. In 2024 waren de werkelijke opbrengsten € 84.556. Reëel begroten van deze opbrengsten geeft een voordeel van € 55.000.
In totaal kunnen we de baten van kabels en leidingen met ruim € 81.000 verhogen

Leges vergunningen APV
Deze leges worden bijna helemaal door het evenement Down The Rabbit Hole (DTRH) betaald (opbrengsten zo’n € 30.000 per jaar). Gemeente Beuningen maakt tegen een tarief van € 90 per uur zo’n € 49.000 aan kosten voor dit evenement. Uitgaande van kostendekkendheid is er dus ruimte om deze tarieven te verhogen. We stellen voor de leges met 20% te verhogen. Het evenement DTRH brengt echter ook nog toeristenbelasting op. Op basis van € 2,00 per persoon per nacht, is dat in 2024 zo’n € 1,2 ton.

De totale opbrengsten van DRTH komen daarmee op € 1,5 ton (leges evenementen € 30.000 + toeristenbelasting € 120.000) en zijn daarmee hoger dan de kosten.
In vergelijking met andere gemeenten waar grote festivals plaatsvinden, hanteert gemeente Beuningen een hoger tarief toeristenbelasting:

  • Gemeente Dronten (Lowlands)  € 1,65 (per persoon per nacht, 2025)
  • Gemeente Landgraaf (Pinkpop)  €1,50 ,

Gemeente Beuningen (DTRH)  € 2,06

Reclamebelasting
In het centrum van Beuningen wordt reclamebelasting geheven onder ca. 110 gebruikers van panden. Dat zijn voornamelijk winkel- en horecabedrijven. Gebruikers betalen belasting als zij een (vanaf de openbare weg) zichtbare openbare aankondiging (waaronder reclame) op/aan hun pand hebben. In 2024 bedroeg de opbrengst reclamebelasting € 53.600 (na verrekening van uitvoeringskosten).

De reclamebelasting is 12 jaar geleden ingevoerd als dekking voor de te verstrekken jaarlijkse subsidie aan de Stichting Centrum Management Beuningen. Het centrummanagement zorgt daarmee voor een structurele samenwerking tussen ondernemers, organiseert evenementen en de promotie van Beuningen-centrum.
Gemeente en centrummanagement hebben afspraken vastgelegd in een convenant (corsa: at13000475). Eén van de afspraken van dit convenant is: “De te verstrekken subsidie van enig jaar is gebaseerd op een goedgekeurde begroting van het centrummanagement. Deze subsidie is gelijk aan de raming van inkomsten reclamebelasting van dat jaar.” De opbrengsten reclamebelasting zijn dus in zijn geheel geoormerkt. Een verhoging ten behoeve van de algemene middelen is een schending van het convenant.
Aanvullend op de subsidie met dekking van de opbrengsten reclamebelasting, verstrekt de gemeente sinds 2017 een aanvullende subsidie (eerst € 20.000, in de afgelopen 2 jaar € 30.000). We stellen voor om de reclamebelasting met 20% te verhogen. Dat levert zo’n € 11.000 per jaar op. Met deze extra inkomsten, die volgens genoemd  convenant aan Stichting Centrum Management Beuningen toekomen, kan gemeente Beuningen de aanvullende subsidie vanaf 2026 structureel met € 11.000 verlagen.

Lokale heffingen

Bedragen in €

2026

2027

2028

2029

Bouwleges

143.000

143.000

143.000

143.000

Kabels en leidingen

81.000

81.000

81.000

81.000

Leges APV

7.000

7.000

7.000

7.000

Reclamebelasting

11.000

11.000

11.000

11.000

Totaal lokale heffingen

242.000

242.000

242.000

242.000

Deze pagina is gebouwd op 09/22/2025 11:44:33 met de export van 09/22/2025 11:35:22