Paragrafen

Verbonden partijen

Openbaar belang

Openbaar belang

De gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (BVODRAN) voert in opdracht van 18 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen het doelgroepenvervoer uit. Het doel van de BVODRAN is het bieden van kwalitatief goed vervoer tegen aanvaardbare kosten aan inwoners met beperkingen. Daardoor neemt de zelfredzaamheid van inwoners toe.

Tot de taken van de BVODRAN behoren de reguliere werkzaamheden, zoals contract-management, monitoring, het operationeel aan- en bijsturen en het onderhouden van de contacten met diverse partners, bijvoorbeeld provincie Gelderland. Daarnaast vraagt de doorontwikkeling van de vervoersorganisatie zelf aandacht. Een derde taak van de BVODRAN is het samen met gemeenten uitvoeren van maatregelen om de kosten te beheersen. In Beuningen verzorgt de BVODRAN in 2026 naast het vraagafhankelijk vervoer (het zogenaamde sociaal vervoer of Wmo-vervoer) ook het jeugdwetvervoer en (het grootste aandeel) het leerlingenvervoer.

De gemeente en de BVODRAN werken samen om grip te krijgen op de kostenontwikkeling, gezien een voortdurende stijging van de kosten. Dit wordt veroorzaakt door hoge indexeringen (vervoer en callcenter) en de overgang naar zero emissie-doelgroepenvervoer. De kostenontwikkeling hangt ook samen met de instroom van reizigers met een Wmo-pas. Door de toenemende vergrijzing zal de vraag naar het vraagafhankelijk vervoer toenemen.
De gemeente is verantwoordelijk voor de toegang tot het doelgroepenvervoer.

Ombuiging
In vergelijking met de regio-gemeenten blijven onze uitgaven achter. Verondersteld mag worden dat de lokale voorziening Buurtvervoer van Perspectief een aanzienlijk deel van het Wmo-vervoer verzorgt. Dit verklaart het lagere gebruik van de DRAN voor het Wmo -vervoer. Op basis van de meest recente kwartaalcijfers kunnen we de budgetten van DRAN bijstellen.
De bijstelling van de budgetten levert een besparing op van € 127.885 in 2026 oplopend naar € 151.912 vanaf 2028.

Wat willen we bereiken?

  • Beheersbaar houden van de kosten doelgroepenvervoer;
  • Behouden van kwalitatief goed vervoer;
  • Inzet op duurzaamheid.

Wat gaan we hiervoor doen?
Beheersbaar houden van de kosten doelgroepenvervoer

  • Onderzoek blijven doen naar beleidsmatige beheersmaatregelen die effect hebben op de kostenontwikkeling;
  • Kostenbewustzijn in de toegang bespreken;
  • Zelfstandigheid reizen leerlingen bevorderen;
  • Samen met BVODRAN kostenontwikkelingen in het vervoer transparant houden en samen optrekken;
  • Effecten van Buurtvervoer Perspectief monitoren en stimuleren.

Behouden van kwalitatief vervoer

  • Monitoren cliëntervaringsonderzoeken over het doelgroepenvervoer;
  • Relevante kwaliteitsonderdelen opnemen als eis in programma van eisen bij aanbestedingen.

Inzet op duurzaamheid

  • Ambitie zero-emissie

Beleidskaders

  • Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Beuningen 2024
  • Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning Beuningen 2015
  • Verordening bekostiging Leerlingenvervoer gemeente Beuningen
  • Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Beuningen 2020

BVO DRAN

2026

2025

Balanstotaal

13.000

12.000

Eigen vermogen

0

0

Vreemd vermogen

13.000

12.000

Totaal exploitatie

28.622

28.387

Beuningen deelname %

2,60%

-2,9%

Gemeentelijke bijdrage

705

771

Inventarisatie risico's

n.v.t.

n.v.t.

Weerstandsvermogen

n.v.t.

n.v.t.

Risico tekort Beuningen

150

150

Deze pagina is gebouwd op 09/22/2025 11:44:33 met de export van 09/22/2025 11:35:22