Veiligheidsregio Gelderland Zuid (VRGZ), Nijmegen
Openbaar belang
De Veiligheidsregio (VRGZ) is opgericht op 1 januari 2004 en bestaat uit de Regionale Brandweer Gelderland-Zuid (RBGZ), de gemeenschappelijke Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen Gelderland-Zuid (GHOR) en de Regionale Ambulancevoorziening Gelderland-Zuid (RAV). De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid op een aantal taken. De kernactiviteiten van de VRGZ zijn:
- Het instellen van de operationele dienstverlening van brandweer, ambulancezorg en meldkamer
- Het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s en over het voorkomen, beperken en bestrijden van branden, rampen en crises
- Het organiseren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing
Deze kernactiviteiten worden de komende beleidsperiode gecontinueerd.
Het Regionaal Beleidsplan (RBP) 2024 – 2027 vormt de kapstok van jaarplannen en -activiteiten. De speerpunten zijn: sterk netwerk, wendbare en weerbare organisatie en informatiemanagement.
In dat kader voert de VRGZ in 2026 de volgende activiteiten uit voor de programma’s Crisis- en rampenbestrijding en ambulancezorg:
Sterk netwerk
- Doorontwikkeling VRGZ als netwerkorganisatie
- Aansluiten op nadere regionale uitwerking Integraal Zorgakkoord
- Aansluiten op landelijk actieplan toekomstbestendige brandweerzorg
- Aansluiten op landelijke en provinciale initiatieven op het gebied van gebiedsgerichte aanpak van natuurbrandbeheersing
Wendbare en weerbare organisatie
- Oefenen van de wendbare (flexibele) crisisorganisatie met onverwachte en ongekende scenario's
- Doorontwikkelen van de wendbare (flexibele) crisisorganisatie.
- Kennisopbouw en trainen van nieuwe risico's
- Versterking personeelsbeleid
- Uitvoeren duurzaam meerjarig onderhoudsplan
- Doorontwikkeling inkoopproces naar volwassenheidsniveau 4
- Programma maatschappelijke weerbaarheid en veerkracht uitvoeren
Informatiemanagement
- Doorontwikkeling Veiligheidsinformatieknooppunt
- Samenwerken in Oost-5-verband
- Doorontwikkeling informatieknooppunt GHOR
- Digitale infrastructuur versterken
- Uitbreiden informatiebeveiliging van niveau 3 naar 4 of zelfs 5.
(x € 1.000)
VRGZ
2026
2025
Balanstotaal
82.919
84.175
Eigen vermogen
8.190
7.870
Vreemd vermogen
74.729
76.305
Totaal exploitatie
107.127
104.594
Beuningen deelname %
3,51%
3,51%
Gemeentelijke bijdrage
1.895
1.792
Inventarisatie risico's
4.095
3.997
Weerstandsvermogen
73%
75%
Risico tekort Beuningen
35
36
Instituut Bijzonder Onderzoek (IBO), Wijchen
Openbaar belang
Het IBO doet voor een aantal gemeenten onderzoek naar mogelijke gevallen van uitkeringsfraude. Het onderzoekt of uitkeringen en toeslagen onterecht zijn uitgekeerd.
Indien het blijkt dat mensen onterecht een uitkering of een toeslag hebben gekregen, moeten mensen dit bedrag terugbetalen. Het bedrag wat jaarlijks teruggevorderd wordt, varieert, want is afhankelijk van het aantal fraudegevallen. Los van de terugvordering, is het IBO ook een preventief middel en daarmee een belangrijk aspect. Fraudeopsporing overschrijdt steeds meer domeinen, en vraagt dus om zeer specialistische kennis van de sociaal rechercheurs. Daarom is het belangrijk om het IBO bij centrumgemeente Wijchen te beleggen, die als sinds 1996 het IBO trekt.
[Het budget van het IBO kan met 10.000 euro verlaagd worden, door de begrote BTW die we kunnen terugvorderen. Anderzijds moeten we ook rekening houden met de komst van Mook en Middelaar in 2026, alhoewel dit geen directe gevolgen heeft voor ons budget. Onze kosten hangen immers 50% af van het aantal opdrachten, en 50% van het aantal inwoners binnen de gemeente Beuningen.]
(x € 1.000)
IBO
2026
2025
Balanstotaal
187
160
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
187
160
Totaal exploitatie
628
555
Beuningen deelname %
22,4%
19,5%
Gemeentelijke bijdrage
141
108
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Milieusamenwerking en afvalverwerking Regio Nijmegen (MARN), Nijmegen
Openbaar belang
De Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen (GRMARN) is een gemeenschappelijke regeling met acht deelnemende gemeenten in de regio Nijmegen. De gemeenschappelijke regeling (GR) behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van milieu, waaronder een doelmatige en milieu-hygiënische verantwoorde verwerking van afvalstoffen. In het bijzonder houdt de GRMARN zich bezig met het aandeelhouderschap in de afvalenergiecentrale ARN B.V. in Weurt.
De MARN heeft geen gronden meer in eigendom en de projectorganisatie is opgeheven. De MARN verzorgt vanuit de GR zelf actief geen projecten meer. De GR blijft in stand en richt zich dus vooral op de rol van aandeelhouder en leverancier van afval en grondstoffen aan ARN B.V. Daardoor blijven onderwerpen over afval en aan te leveren grondstoffen een rol spelen.
Het Algemeen Bestuur besloten dat de MGR vanaf 2025 verschillende (bedrijfsvoerings)diensten uit gaat voeren voor de GRMARN. De MGR neemt deze taken over van Dar N.V., met uitzondering van de secretarisrol. Deze blijft belegd bij Dar.
Er is behoefte bij zowel GRMARN als ARN om de wensen van gemeenten op het gebied van de energietransitie af te stemmen op de mogelijkheden binnen het portfolio van ARN en deze in te zetten op de meest kansrijke projecten. Hiervoor is in 2024 een adviseur energietransitie aangesteld om de kansen en mogelijkheden bij de gemeenten in beeld te brengen en het bestuur hierover te adviseren en te ondersteunen bij dit proces. In de tussenevaluatie (Roadmap energiesysteem RvN) zijn de eerste resultaten en aanbevelingen opgenomen. De volgende mogelijkheden en concrete projecten op het gebied van de warmtetransitie en (het verlichten van) netcongestie zijn geïdentificeerd:
- Warmtecluster ARN (gemeenten Beuningen/Wijchen/Nijmegen/Heumen
- Inkoppeling zon & wind bij de ARN (smart grid)
- Inzet van duurzame gassen (H2 en groengas)
- Ontwikkeling lokale assets & asset gerelateerde kennis.
Het traject rondom de inkoppeling van zon & wind loopt inmiddels en wordt op dit moment gefinancierd vanuit de Regiodeal. Zowel de ARN als de MARN zijn hierbij betrokken. Over het warmtecluster lopen gesprekken tussen de gemeenten en onder andere de GMR (regionale aanpak warmte).
Er wordt gezocht naar een governance model om de aandeelhouders van ARN en MARN bij elkaar te brengen ten aanzien van de energietransitie en het prioritering en realiseren van projecten.
De opties van de benodigde inzet qua menskracht en middelen worden verder in beeld gebracht. Hierover wordt in een evaluatie terugkoppeling gegeven zodat duidelijk wordt wat nodig is om te kunnen sturen op het strategisch beleid van ARN.
(x € 1.000)
MARN
2026
2025
Balanstotaal
8.805
8.928
Eigen vermogen
6.690
7.282
Vreemd vermogen
2.115
1.645
Totaal exploitatie
282
446
Beuningen deelname %
8,00%
8,00%
Gemeentelijke bijdrage
-37
-37
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN)
Openbaar belang
De ODRN voert voor de deelnemers taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het kader van het omgevingsrecht. Naast milieutaken besteden we vanaf 1 januari 2017 ook de BRIKS-taken (bouwen, reclame, inritten, kappen en slopen) uit aan de ODRN.
Fusietraject ODRA-ODRN
De besturen van Omgevingsdiensten Regio Arnhem (ODRA) en Regio Nijmegen (ODRN) hebben in 2025 voorgesteld om te fuseren tot één nieuwe dienst: de Omgevingsdienst Groene Metropool (ODGM). Door deze schaalvergroting ontstaat een robuuste, toekomstbestendige organisatie, die taken voor gemeenten en provincie adequaat kan blijven uitvoeren. De planning van dit fusietraject is erop gericht dat per 1 januari 2026 de juridische fusie een feit is.
Versterking VTH-stelsel
Vanuit het landelijke Interbestuurlijk programma Versterking VTH-stelsel (IBP VTH) zijn zes robuustheidscriteria vastgesteld. ODRN heeft een plan van aanpak opgesteld, waarin zij beschrijft hoe zij vóór april 2026 gaat voldoen aan deze robuustheidscriteria. Hoewel eind 2024 dit landelijke programma is geëindigd, vindt ook nog in 2026 een deel van de implementatie plaats.
Uitvoeringsprogramma ODRN
Op basis van het huidige regionaal VTH-beleid heeft ODRN in samenwerking met deelnemende gemeenten een regionaal Uitvoeringsprogramma 2025/2026 opgesteld. Hierin zijn - naast de maatwerkwerkzaamheden per opdrachtgever - gezamenlijke aandachtspunten opgenomen, die in 2026 verder worden opgepakt en uitgevoerd.
Werkplan
Wij leggen de geplande werkzaamheden van de ODRN jaarlijks vast in een Werkplan. Dit Werkplan bevat een beschrijving van de reguliere werkzaamheden voor de BRIKS- en Milieutaken en projecten. Op basis van ervaringscijfers van voorgaande jaren maakt ODRN een begroting van de benodigde inzet en kosten. De gemeentelijke bijdrage aan ODRN wordt in 2026 verhoogd door onder meer een stijging van het uurtarief. Daarnaast wordt het percentage indirect productief met 2% verhoogd.
Doorontwikkeling organisatiestructuur
Per 1 januari 2025 voert de gemeente Nijmegen weer zelf haar BRIKS taken uit. Dit besluit om de BRIKS-taken terug te nemen, heeft een grote impact op het werkpakket en de robuustheid, waarmee ODRN de BRIKS-taken kan uitvoeren.
(x € 1.000)
ODRN
2026
2025
Balanstotaal
4.210
4.246
Eigen vermogen
556
556
Vreemd vermogen
3.654
3.690
Totaal exploitatie
25.951
24.791
Beuningen deelname %
8,59%
8,51%
Gemeentelijke bijdrage
2.229
2.110
Inventarisatie risico's
1.098
1.384
Weerstandsvermogen
51%
40%
Risico tekort Beuningen
94
99
Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), Nijmegen
Openbaar belang
Openbaar belang
GGD Gelderland-Zuid werkt voor 14 gemeenten in Rivierenland en Rijk van Nijmegen. De hoofdtaak van de GGD is het beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners op alle leeftijden op grond van de Wet Publieke Gezondheid (WPG). Dit doet de GGD samen met de inwoners, maar ook met partners in zorg, onderwijs, welzijn en veiligheid. Speciale aandacht gaat uit naar kwetsbare groepen in de samenleving. Een gemeente moet voor de uitvoering van gezondheidstaken een Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) in stand houden (artikel 14 lid 1 WPG).
Meerjarenstrategie
De strategisch-inhoudelijke ontwikkelrichting van de GGD is beschreven in de meerjarenstrategie. Het algemeen bestuur (AB) van de GGD heeft in april 2024 de meerjarenstrategie 2024-2027 vastgesteld.
De strategische thema’s waar de GGD in de periode 2024 - 2027 op inzet zijn:- Informatiegestuurde aanpak als basis voor betrouwbare advisering
- Adviseren over preventie en vormgeven groepsgerichte preventie
- Versterken samenwerking zorg en veiligheid ten behoeve van betere inwonerondersteuning
- Gezondheidsbescherming en -bevordering in het sociale en fysieke domein.
Wat willen we bereiken?
Belangrijke strategische doelen in 2026 zijn:
Informatiegestuurde aanpak als basis voor betrouwbare advisering- Meer verdieping aanbrengen aan inzichten over publieke gezondheid.
- Toewerken naar een meer informatiegestuurde GGD.
Adviseren over preventie en vormgeven groepsgerichte preventie
- Versterken van een preventieve infrastructuur in gemeenten en de regio.
- Zorgdragen dat kinderen en jongeren lichamelijk, psychisch en sociaal gezond en veilig opgroeien.
Versterken samenwerking zorg en veiligheid ten behoeve van betere inwonersondersteuning
- Bijzondere Zorg: het voorkomen en verminderen van sociale uitsluiting van kwetsbare mensen.
- Bijzondere Zorg: doelmatig en doeltreffend uitvoeren van de Centrale toegang beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
- Veilig Thuis: een veilig thuis voor iedereen, jong en oud.
Gezondheidsbescherming en -bevordering in het sociale en fysieke domein
- Gezondheidsbescherming van inwoners tegen infectieziekte in binnen- en buitenland, ongunstige milieufactoren en seksuele gezondheidsrisico’s (Wpg).
- Bijdragen aan veilige en kwalitatieve kinderopvang.
- Borgen publieke gezondheid bij crisis en rampen.
- Bijdragen aan kwaliteitsborging forensische opsporing.
- Bijdragen aan veilige en kwalitatieve ondersteuning in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Wat gaan we daarvoor doen?
Om de bovenstaande strategische doelen te behalen, onderneemt de GGD in 2026 o.a. de volgende activiteiten.
Informatiegestuurde aanpak als basis voor betrouwbare advisering- Dataverzameling van de kindermonitor in 2026. Analyse, rapportage over en presentatie van de resultaten van de monitor.
- Verdiepende statistische analyses t.b.v. inzichten op wijk/gemeente of doelgroepniveau vanuit de Volwassen- en Ouderenmonitor.
- Rapportages ten behoeve van kennisontwikkeling voor de GGD-taakvelden, samenwerkende partijen en gemeenten.
Adviseren over preventie en vormgeven groepsgerichte preventie
- Op gemeentelijk niveau uitvoeren van gezondheidsprogramma's (uitvoering rijksvaccinatieprogramma, uitvoering basispakket JGZ -9 maanden tot 18 jaar). Samen met de regio en de GGD ontwikkelen we een nieuwe vorm van de jeugdgezondheidszorg dat we uitproberen in Druten, Wijchen en Beuningen.
- Netwerkversterking met ketenpartners 0-4 en op en rond scholen.
Versterken samenwerking zorg en veiligheid ten behoeve van betere inwonersondersteuning
- Bijzondere Zorg: Uitvoering van trajecten en toeleiding naar reguliere zorg,
- Bijzondere Zorg: Sluitend netwerk organiseren voor kwetsbare mensen, het in kaart brengen van de omvang van kwetsbare groepen, inzetten op preventie samen met gemeente.
- Veilig Thuis: optimale samenwerking met het lokale veld, door zoveel mogelijk samen op te trekken, en te werken met vaste contactpersonen, samen optrekken in de triagetafels (pilot Beuningen), inzicht houden via kernindicatoren zoals instroom meldingen en adviezen, wachtlijst en wettelijke termijnen.
- WMO toezicht: toezicht naar aanleiding van meldingen van calamiteiten en incidenten.
Gezondheidsbescherming en -bevordering in het sociale en fysieke domein
- Het bundelen en slimmer organiseren van vaccinatiewerkzaamheden voor jeugd en volwassenen.
- Inspectie bij 100% van alle locaties voor kinderopvang.
- Inspectie bij 50% van alle gastouderlocaties.
- Advisering over de (negatieve) invloeden van milieufactoren op de gezondheid van inwoners. Te denken valt aan adviezen over houtstook, geuroverlast en koolmonoxide.
- Bieden van continue beschikbaarheid en inzet van forensisch geneeskundige expertise voor lijkschouw (Wet op de lijkbezorging).
(x € 1.000)
GGD Geldeland-Zuid
2026
2025
Balanstotaal
30.035
24.775
Eigen vermogen
2.220
2.181
Vreemd vermogen
27.815
22.594
Totaal exploitatie
52.843
52.391
Beuningen deelname %
5,33%
5,51%
Gemeentelijke bijdrage
1.698
1.752
Inventarisatie risico's
4.264
3.214
% Weerstandsvermogen
37%
46%
Risico tekort Beuningen
144
96
Munitax, (Beuningen)
Openbaar belang
Openbaar belang
Munitax is een uitvoeringsorganisatie van vijf gemeenten die het gehele belastingproces
uitvoert, van aanslagoplegging tot inning. De totale kosten van € 5,4 miljoen worden verdeeld op basis van afgenomen producten (aantal objecten, aanslagen, hondenregistraties, bijzondere aanslagen, dwangbevelen en kwijtscheldingen).(x € 1.000)
Munitax
2026
2025
Balanstotaal
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Totaal exploitatie
5.417
5.262
Beuningen deelname %
17,67%
17,77%
Gemeentelijke bijdrage
957
935
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN)
Openbaar belang
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (BVODRAN) voert in opdracht van 18 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen het doelgroepenvervoer uit. Het doel van de BVODRAN is het bieden van kwalitatief goed vervoer tegen aanvaardbare kosten aan inwoners met beperkingen. Daardoor neemt de zelfredzaamheid van inwoners toe.
Tot de taken van de BVODRAN behoren de reguliere werkzaamheden, zoals contract-management, monitoring, het operationeel aan- en bijsturen en het onderhouden van de contacten met diverse partners, bijvoorbeeld provincie Gelderland. Daarnaast vraagt de doorontwikkeling van de vervoersorganisatie zelf aandacht. Een derde taak van de BVODRAN is het samen met gemeenten uitvoeren van maatregelen om de kosten te beheersen. In Beuningen verzorgt de BVODRAN in 2026 naast het vraagafhankelijk vervoer (het zogenaamde sociaal vervoer of Wmo-vervoer) ook het jeugdwetvervoer en (het grootste aandeel) het leerlingenvervoer.
De gemeente en de BVODRAN werken samen om grip te krijgen op de kostenontwikkeling, gezien een voortdurende stijging van de kosten. Dit wordt veroorzaakt door hoge indexeringen (vervoer en callcenter) en de overgang naar zero emissie-doelgroepenvervoer. De kostenontwikkeling hangt ook samen met de instroom van reizigers met een Wmo-pas. Door de toenemende vergrijzing zal de vraag naar het vraagafhankelijk vervoer toenemen.
De gemeente is verantwoordelijk voor de toegang tot het doelgroepenvervoer.Ombuiging
In vergelijking met de regio-gemeenten blijven onze uitgaven achter. Verondersteld mag worden dat de lokale voorziening Buurtvervoer van Perspectief een aanzienlijk deel van het Wmo-vervoer verzorgt. Dit verklaart het lagere gebruik van de DRAN voor het Wmo -vervoer. Op basis van de meest recente kwartaalcijfers kunnen we de budgetten van DRAN bijstellen.
De bijstelling van de budgetten levert een besparing op van € 127.885 in 2026 oplopend naar € 151.912 vanaf 2028.Wat willen we bereiken?
- Beheersbaar houden van de kosten doelgroepenvervoer;
- Behouden van kwalitatief goed vervoer;
- Inzet op duurzaamheid.
Wat gaan we hiervoor doen?
Beheersbaar houden van de kosten doelgroepenvervoer- Onderzoek blijven doen naar beleidsmatige beheersmaatregelen die effect hebben op de kostenontwikkeling;
- Kostenbewustzijn in de toegang bespreken;
- Zelfstandigheid reizen leerlingen bevorderen;
- Samen met BVODRAN kostenontwikkelingen in het vervoer transparant houden en samen optrekken;
- Effecten van Buurtvervoer Perspectief monitoren en stimuleren.
Behouden van kwalitatief vervoer
- Monitoren cliëntervaringsonderzoeken over het doelgroepenvervoer;
- Relevante kwaliteitsonderdelen opnemen als eis in programma van eisen bij aanbestedingen.
Inzet op duurzaamheid
- Ambitie zero-emissie
Beleidskaders
- Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Beuningen 2024
- Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning Beuningen 2015
- Verordening bekostiging Leerlingenvervoer gemeente Beuningen
- Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Beuningen 2020
(x € 1.000)
BVO DRAN
2026
2025
Balanstotaal
13.000
12.000
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
13.000
12.000
Totaal exploitatie
28.622
28.387
Beuningen deelname %
2,60%
-2,9%
Gemeentelijke bijdrage
705
771
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
150
150
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR), Nijmegen
Openbaar belang
Openbaar belang
WerkBedrijf
Missie van WerkBedrijf Rijk van Nijmegen (WBRN):
WBRN heeft als kerntaak het faciliteren, ontwikkelen en begeleiden van werkzoekenden in een kwetsbare positie naar een baan op de arbeidsmarkt in het Rijk van Nijmegen.
Regionale doelstelling voor 2026:- 1700 plaatsingen naar werk, waarvan 850 uitstroom uit een uitkering
- 1100 mensen met een arbeidsbeperking aan het werk (geweest)
- 150 beschutte werkplekken
- 425 deelnemers actief geweest in het programma Op Weg naar Werk (arbeidsmatige dagbesteding)
- €7,9 miljoen aan omzet als toegevoegde waarde via dienstverlening voor opdrachtgevers
WerkBedrijf levert hiermee een belangrijke bijdrage aan de regionale arbeidsmarkt en het vergroten van perspectief voor mensen in een kwetsbare positie.
Openbaar belang
De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) is naast een uitvoeringsorganisatie hét platform voor de regiogemeenten om zaken met elkaar af te stemmen en de verdere toekomstige samenwerking vorm te geven. In het besef dat gemeentelijke samenwerking steeds belangrijker is, wil de MGR daar een nieuwe impuls aan geven.
Het MGR bestaat uit WerkBedrijf Rijk van Nijmegen (WBRN) en de IRvN. In WBRN slaan de deelnemende gemeenten, het UWV en andere organisaties de handen ineen om de doelstellingen uit de Participatiewet te realiseren en mensen naar een (betaalde) baan te leiden.IRvN
We zien dat onze informatievoorziening steeds beter op orde is. Samen met iRvN houden we aandacht voor de basis maar gaan we ook kijken naar nieuwe ontwikkelingen. Dat gaat niet alleen over innovatie, maar ook over de implementatie van nieuwe wetgeving die zich richt op de digitale transformatie. Informatiebeveiliging blijft een belangrijk aandachtspunt, waarin we gezamenlijk blijven optrekken om te zorgen voor een continue verbetering van onze beveiliging. Samen met iRvN kijken we naar de mogelijkheden om regionaal gezamenlijk op te trekken in ontwikkelingen en meer gebruik te maken van elkaars kennis en kunde.Openbaar belang
De afgelopen jaren is informatievoorziening steeds belangrijker geworden in onze maatschappij. Het snel verkrijgen, verwerken, (waar nodig) delen en versturen van informatie is een zeer belangrijke randvoorwaarde om als gemeente goed te kunnen functioneren voor inwoners, andere overheden, bedrijven en instellingen.(x € 1.000)
MGR
2026
2025
Balanstotaal
29.580
29.086
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
29.580
29.086
Totaal exploitatie
131.400
107.256
Beuningen deelname %
6,7%
6,7%
Gemeentelijke bijdrage
6.362
6.405
Inventarisatie risico's
4.355
5.852
% Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
343
472
Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Openbaar belang
Openbaar belang
De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (GMR) is opgericht op 1 januari 2021 en
bestaat uit de volgende 17 regio-gemeenten: Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg,
Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Mook en Middelaar, Nijmegen,
Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar. Er wordt gewerkt vanuit de visie en de regionale agenda met vijf opgaven:- Verbonden regio (mobiliteit en bereikbaarheid)
- Productieve regio (economie en arbeidsmarkt)
- Circulaire regio (duurzaamheid, klimaat en energie)
- Ontspannen regio (leefbaarheid, natuur & landschap, cultuur en erfgoed)
- Groene groeiregio (woningbouw en leefomgeving)
Wat willen we bereiken?
De GMR staat voor de uitdaging van groene groei. We willen zó omgaan met de groei van wonen, werken en mobiliteit dat we een balans vinden tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit. De ambities:
- We positioneren ons als dé groene metropoolregio van Nederland.
- We profileren ons als dé (inter)nationale circulaire topregio 2050.
- We werken samen aan dé ontspannen groeiregio in balans.
Jaarlijks worden de plannen beschreven in de meerjarige regionale agenda. De GMR is een proces gestart om een substantiële reductie van de inwonerbijdrage voor het jaar 2026 te realiseren. Dat is gelukt. De verlaging van de inwonersbijdrage voor 2026 bedraagt 7% t.o.v. 2025. Rekening houdend met de indexering komt dit netto neer op een verlaging van 4,2%.
Wat gaan we hiervoor doen?
Via de Bestuurlijk Opgaveteams en ambtelijke werkgroepen werken we aan de regionale
Opgaven, aan de hand van de regionale agenda 2025-2028. We dragen bij en vergelijken de regionale plannen met de lokale plannen en kijken waar kansen liggen. Voor Beuningen gaat veel aandacht uit naar de opgave 'Groene Groei'. De Verstedelijkingsstrategie wordt verder geconcretiseerd in een verstedelijkingsprogramma.(x € 1.000)
Groene Metropoolregio Arnhem-nijmegen
2026
2025
Balanstotaal
8.116
4.943
Eigen vermogen
100
100
Vreemd vermogen
8.016
4.843
Totaal exploitatie
10.519
9.906
Beuningen deelname %
3,48%
3,60%
Gemeentelijke bijdrage
259
269
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.