Informatiebeveiliging
Informatiebeveiliging is een continu proces dat alle processen van de gemeente raakt. De gemeente verwerkt steeds meer persoonlijke en gevoelige gegevens met steeds meer instanties. Om de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van deze gegevens te bewaken, nemen we voortdurend maatregelen.
In 2025 startten we met de implementatie van maatregelen om door te groeien naar volwassenheidsniveau 3. In 2026 werken we verder aan implementatie van het beleid, aanvullende technische en organisatorische maatregelen én het vergroten van het bewustzijn over informatieveiligheid bij medewerkers. Ook hebben we specifieke aandacht voor de beveiliging van vitale installaties zoals verkeersinstallaties, gemalen en toegangssystemen en beoordelen we of deze installaties voldoende beveiligd zijn. Hiernaast besteden we nadrukkelijk aandacht aan leveranciersmanagement en risicomanagement om beter zicht en grip te krijgen op kwetsbaarheden in de keten. Onze activiteiten sluiten aan op nieuwe (Europese) wetgeving die in 2024 in zijn gegaan, maar die nog in nationale wetgeving moeten worden omgezet. In Nederland wordt dat in de Cyberbeveiligingswet (Network and Information Security Directive 2) en in de Wet Weerbaarheid Kritieke Entiteiten (Critical Entities Resilience Directive) geregeld. Beide wetten worden naar verwachting in 2026 van kracht.
Privacybescherming
Nieuwe ontwikkelingen in de informatiesamenleving zorgen voor enorme kansen. Inwoners en ondernemers hebben baat bij de economische groei die nieuwe technologieën kunnen opleveren, zoals het Internet of Things (IoT) en Artificiële Intelligentie (AI). Maar, deze ontwikkelingen leiden ook tot nieuwe vraagstukken over de bescherming van de privacy, autonomie en grondrechten van inwoners. Als betrouwbare gemeente beschermen wij de gegevens van onze inwoners en ondernemers. We voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en daaraan verwante wet- en regelgeving. Het blijft cruciaal om een integrale afweging te maken tussen privacy en informatieveiligheid aan de ene kant, en het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen aan de andere kant.
In 2026 werken we aan de implementatie van ons AI- en Algoritmebeleid. We hechten veel waarde aan het geven van zoveel mogelijk transparantie in het gebruik van algoritmes, AI en het verwerken van gegevens. We houden aandacht voor het vergroten van bewustzijn op het gebied van privacy en AI. Publieke waarden en ethiek blijven belangrijke thema's die onze aandacht vragen.
Geoinformatie
De gemeente is als bronhouder verantwoordelijk voor het integraal beheer van data over alle (openbare) ruimte in de gemeente. De actualiteit, correctheid, beschikbaarheid en presentatie van deze data kan worden verbeterd. Om deze verbeteringen te bereiken worden er regelmatig nieuwe landelijke eisen opgesteld, en zijn er wensen vanuit de gemeente zelf.
In het kader van openbare data en dienstverlening is de ambitie om de data beter te ontsluiten voor inwoners, derde partijen en intern gebruik, via een dataportaal en kaartviewer. Hiervoor wordt een programma opgestart om het applicatielandschap voor geoinformatie te professionaliseren, waar mogelijk in samenwerking met omliggende gemeenten.
In het kader van de woningbouwopgave is tot 2028 ontwikkeling en uitvoering van meerdere grote woningbouwprojecten en bijbehorende infrastructuur te verwachten. Het aanleveren van de benodigde informatie en verwerken van de nieuwe inrichting dient tijdig te gebeuren. Hiervoor worden de processen geoptimaliseerd.
Vanuit de landelijke overheid lopen een aantal doorlopende projecten voor de periode tot 2028. De Basisregistratie Ondergrond (BRO) maakt informatie over o.a. de grondlagen en grondwaterstanden beschikbaar voor gebruik door derden. Andere projecten, zoals Haal Centraal en de Samenhangende ObjectenRegistratie, ontsluiten de data op een efficiënte manier die nieuwe toepassingen mogelijk maakt. In het Digitaal Ontwikkelingsplan zijn de ambities voor deze projecten uitgewerkt.
