Paragrafen

Financiering

Risicobeheer

Het risicoprofiel bestaat uit de volgende onderdelen: de renterisico’s op de vlottende en vaste schuld, kredietrisico op de uitgezette middelen, koersrisico, liquiditeitsrisico, debiteurenrisico en valutarisico. In de huidige situatie is alleen sprake van de twee eerstgenoemde risico’s.

Renterisico's

Renterisico’s kunnen worden onderscheiden in:

  • renterisico van de vlottende schuld (de kasgeldlimiet) en
  • renterisico van de vaste schuld (de renterisiconorm).

Kasgeldlimiet

De kasgeldlimiet is het maximumbedrag waarvoor we kortlopende financieringsmiddelen (looptijd < 1 jaar) kunnen aantrekken. De kasgeldlimiet stelt daarmee een grens aan het te lopen renterisico op de korte schuld. Als we de kasgeldlimiet overschrijden moeten we overgaan tot omzetting naar langlopende schulden (looptijd > 1 jaar). We stellen de kasgeldlimiet jaarlijks vast.  De kasgeldlimiet heeft een omvang van 8,5% van het begrotingstotaal aan lasten. In onderstaande tabel staan de gegevens vanaf 2026. Voor 2026 betekent dit dat we tot een bedrag van € 8,3 mln. met kort geld mogen financieren.

Kasgeldlimiet

2026

2027

2028

2029

Omvang begroting

97.247

90.676

89.997

93.340

Toegestane kasgeldlimiet

In % van de grondslag

8,50%

8,50%

8,50%

8,50%

In bedrag

8.266

7.707

7.650

7.934

bedragen x € 1.000,-

Renterisiconorm

Net als bij de korte schuld is het vermijden van grote fluctuaties in de rentelasten als gevolg van renteschommelingen bij lange financieringen een belangrijk uitgangspunt. Om de effecten van deze schommelingen te beheersen is in de wet Fido de renterisiconorm opgenomen. Deze norm
heeft tot doel renterisico’s op de vaste schuld te beheersen door het aanbrengen van een spreiding in de looptijden van de leningenportefeuille. Door de langlopende financiering te realiseren binnen de kaders van de renterisiconorm beheersen we het renterisico van de langlopende schuld op verantwoorde wijze. In de volgende tabel staan de renterisico’s met betrekking tot de vaste schuld.

Toetsing rente risiconorm 2026

Uit onderstaand overzicht blijkt dat onze gemeente in de komende jaren ruim binnen de gestelde normen blijft.

Renterisiconorm

2026

2027

2028

2029

Berekening renterisico

Renteherzieningen

0

0

0

0

Verplichte aflossingen

5.047

5.047

3.840

3.240

Renterisico op vaste schuld

0

0

0

0

Renterisiconorm

Begrotingstotaal

97.247

90.676

89.997

93.340

Vastgestelde % gemeenten

20%

20%

20%

20%

Renterisiconorm

19.449

18.135

17.999

18.668

Toetsing renterisiconorm

Renterisiconorm

19.449

18.135

17.999

18.668

Renterisico op vaste schuld

0

0

0

0

Ruimte + / overschrijding -

19.449

18.135

17.999

18.668

bedragen x € 1.000,-

Kredietrisico

Kredietrisico’s ontstaan enerzijds door het verstrekken van leningen en anderzijds door het verstrekken van gemeentegaranties. Het Treasurystatuut bepaalt dat uitzettingen en garanties alleen tot stand komen als zij een publieke taak dienen. Bij het beoordelen van verzoeken om leningen of garanties gaan we in elk geval na of voor de sector waarin de organisatie werkzaam is een zogenaamd waarborgfonds bestaat.

Bij onze gemeente kan zich een kredietrisico voordoen bij de geldleningen aan NUON,
Vitens N.V. en een aantal verenigingen. De aan ambtenaren verstrekte geldleningen zijn voorzien van een hypothecaire zekerheid. Bij renteherziening van aan ambtenaren verstrekte geldleningen wordt actief gestuurd op het oversluiten naar een andere hypotheekverstrekker. Binnen afzienbare tijd zullen er geen aan ambtenaren verstrekte geldleningen meer op de balans staan.

Renteschema

Renteschema (x € 1.000) +=voordeel/-=nadeel

2026

2027

2028

2029

Externe rentelasten lange financiering

a1

-607

-501

-2.233

-2.109

Stelpost rente nieuw op te nemen geldleningen

a1

0

-81

-1.364

-1.364

Externe rentelasten korte financiering

a2

0

0

0

0

A

-607

-582

-3.597

-3.473

Externe rentebaten over de korte en lange financiering

b

26

26

26

26

Saldo externe rentelasten en rentebaten

B

-581

-556

-3.571

-3.447

Doorberekende rente aan de grondexploitatie

c1

119

87

11

49

Doorberekende rente van projectfinanciering aan taakvelden

c2

442

459

448

435

De rentebaat van doorverstrekte leningen

c3

Aan taakvelden toe te rekenen externe rente

C

561

546

459

484

Rente over eigen vermogen

d1

0

0

0

0

Rente over voorzieningen

d2

0

0

0

0

Aan taakvelden toe te rekenen interne rente

D

0

0

0

0

Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente via renteomslag

E=B+C

-20

-10

-3.112

-2.963

Werkelijk aan taakvelden toegerekende rente via renteomslag

F

0

0

2.030

2.620

Renteresultaat op het taakveld Treasury

G=E+F

-20

-10

-1.082

-343

Omslagrente berekend

0,04%

0,02%

3,07%

3,03%

Uit bovenstaand schema valt op te maken dat de gemiddelde rente over de 2026 en 2027 circa 0,0% bedraagt en de gemiddelde rente over 2028 en 2029 circa 3,0% bedraagt. Dit wijkt minder dan 0,5% af van de gehanteerde rekenrente van 0,0% respectievelijke 3,0%. Derhalve wordt de rekenrente niet aangepast.

Beleggingen

Dit zijn beleggingen als gevolg van deelnemingen in de vorm van aandelen. Voor 2026 gaat het  om deelnemingen in onderstaande partijen.

Beleggingen

Aantal aandelen

Boekwaarde 1-1-2026 (x € 1.000)

Leisurelands B.V.

5.148

5,1

Vitens N.V.

24.035

24,0

BNG B.V.

14.040

30,9

Dar

3.416

271,7

Totaal

46.639

331,8

Deze pagina is gebouwd op 09/22/2025 11:44:33 met de export van 09/22/2025 11:35:22